Voor volwassenen

Wie ben ik?
Mijn naam is Mariska Bosch-Falk (42), ik woon in een schattige jaren 30 woning te Hengelo, samen met mijn man en hond. In mijn vrije tijd hou ik me vaak bezig met het schrijven van trainingen, studeren of tuinieren. Tevens bezoek ik graag concerten en hou van dansen of lange wandelingen maken met man en hond. 
Ik ben breed opgeleid. Inmiddels sta ik 20 jaar voor de klas (basisonderwijs) en ben ik 10 jaar projectontwikkelaar van de Masterclass** Hengelo, waarin ik projectmatig onderwijs bied aan (hoog)begaafde kinderen zittende in groep 8.
Ik heb gewerkt als interne begeleider, vertrouwenspersoon en remedial teacher in het basisonderwijs en heb voor alle groepen gestaan. Tijdens mijn carrière als leerkracht ben ik blijven studeren.   

In augustus 2009 heb ik mijn praktijk geopend en ben aan het werk gegaan als jeugdtherapeut. Ik ben een door de Nederlandse Federatie Gezondheidszorg cropped-mariska.jpgerkende jeugdtherapeute en psychosociaal werker. Door de NFG licentie brengt de NFG tot uitdrukking dat ik onderzocht ben op vakbekwaamheid, onder tucht sta van de NFG en een integer persoon ben.

In 2012 had ik het gevoel dat ik veel te veel ballen hoog moest houden. Ik had last van stress en wilde voorkomen dat ik weer overspannen werd, zoals toen, 10 jaar geleden. Al zoekende kwam ik in aanraking met Mindfulness. Mindfulness heeft mij veel opgeleverd, een tweede keer overspannen voorkomen en ik zag dat mijn cliënten er ook baat bij hadden. Dus heb ik de opleiding voor mindfulness trainer gevolgd en mediteer zelf nog steeds elke dag.

Maar ik merkte tijdens de mindfulness trainingen die ik gaf, dat alleen mindfulness niet voldoende was, ik miste er iets in, zoals lichaamswerk, motiverende technieken en positieve psychologie. Daarom heb ik de 8-weekse mindfulness training zelf herschreven en zijn het 10 lessen geworden dat ik in een inspirerend jaarprogramma heb gegoten. Daarnaast heb ik ook een programma geschreven voor leerkrachten, omdat ik deze groep mensen zo goed begrijp. Dat er programma’s kwamen zoals mindfulness met de kinderen in je klas of  mindfulness voor het gezin waren logische gevolgen.
Ik ben een gecertificeerd HBO docent, dat betekent dat ik (mindfulness) lessen geef op HBO niveau.

Momenteel ben ik druk bezig een online platform voor leerkrachten op te zetten, waar ik de o.a. de Mindfulness&More trainingen online ga aanbieden, zodat je als drukbezette leerkracht in je eigen tijd kunt leren. Ik richt me op mijn collega’s, omdat ik geloof dat gezonde en gelukkige leerkrachten kinderen inspireren op te groeien tot gezonde en gelukkig volwassenen. Meer informatie vind je op www.inspire2teach.nl

Ik merk dat steeds meer volwassenen mijn praktijk weten te vinden. Het werken met volwassenen vind ik erg verfrissend. Ik vind het prettig mijn kennis en (levens)ervaring te delen en mensen van alle leeftijden te begeleiden. Daarom heb ik besloten om vanaf 2015 ook volwassenen te coachen. En met succes! Zie voor informatie coaching voor volwassenen.

CV:
Nadat ik de Pabo (pedagogische Academie voor Basisonderwijs) in het jaar 2000 heb afgerond, ben ik Remedial Teaching (ondersteuning voor leerlingen met gedrags- en leerproblemen) gaan studeren. Bij de hulp aan kinderen miste ik het spelenderwijs onderwijzen, het bleef zo schools, met pen en papier, herhaling en herhaling. Tegelijkertijd vroeg ik me af waarom sommige kinderen niet tot leren kwamen in het reguliere onderwijs. Ik zocht naar antwoorden op deze vraag. Dat was de reden waarom ik psychomotoriek ging studeren, met aandacht voor psychische, psychosociale en/of psychosomatische problemen en oplossingen. Dat is de basis van mijn huidige werkwijze. Ik praat dus niet alleen, maar laat ook de jongeren en volwassenen ervaren door oefeningen te doen, waardoor kwartjes vallen.

En verder:
Daarnaast heb ik een management opleiding voor het onderwijs gevolgd, trainingen voor het signaleren, diagnosticeren en begeleiden van hoogbegaafde kinderen en structureel coöperatief leren. Tevens heb ik cursussen gevolgd op het gebied van dans, vertrouwenspersoon, kinderfilosofie, oplossingsgerichte kindercoaching, seksuele ontwikkeling van kinderen, Medische Basiskennis voor Hulpverleners, Psychosociale Kennis en heb ik de training Positief Pedagogisch Programma (Triple P) afgerond. Ik heb de training “Beelddenken of leerstrategie” , “Matrixcoach, angst en emotie” en de opleiding Talentbegeleiding (specialist hoogbegaafdheid) van Novilo voltooid. Ik ben een gecertificeerde Mindfulness-trainer (voor kinderen en adolescenten) en een Cognitieve Mindfulness Priming Therapeute (voor volwassenen).

Ik zal net als een kind altijd in ontwikkeling en beweging blijven, er is nog zoveel te leren!

Daarom studeer ik nu ACT: Acceptance and Commitment Therapy, een ervaringsgerichte cognitieve gedragstherapie waar veel gebruik wordt gemaakt van metaforen, mindfulness en oefeningen. Ik ga momenteel kwispelend naar school.

Vind je het leuk me te volgen op Facebook of Instagram?


*Meer informatie over de Masterclass, zie
www.masterclasshengelo.nl