Tips voor ouders met hooggevoelige kinderen

Tips voor ouders met hooggevoelige kinderen

De term HSP is geïntroduceerd door Elaine Aron, universitair docent psychologie en psychotherapeute. Ze schreef enkele boeken over dit onderwerp die veel mensen tot inzicht hebben gebracht. Volgens Aron is circa één op de vijf mensen hooggevoelig. Hooggevoeligheid houdt onder meer in dat je ontvankelijker bent voor indrukken uit je omgeving en subtiele nuance meer oppikt dan andere mensen.

Mensen die hooggevoelig zijn, merken bijvoorbeeld gauw of iemand liegt, voelen stemmingen van anderen snel aan en genieten intenser van kunst of muziek. Ze dromen en fantaseren veel en ze hechten grote waarde aan rechtvaardigheid en respect. Maar hooggevoelige personen (HPS’ers) hebben ook eerder last van spanningen, stemmingswisselingen en sterke emoties. Daardoor kunnen ze sneller depressief of chronisch vermoeid raken. Een HSP’er kan daarom ook gevoeliger zijn voor verslavingen.

(uit: hooggevoelig.nl)

Blog Mariska Bosch
Tips voor ouders met gevoelige kinderen:

Tip 1 : Slaap
Een gezonde nachtrust , zo’n 10 uur voor een doorsnee kind, zal het systeem ondersteunen. Voldoende slaap kalmeert je zintuigen, versterkt je weerstand en zal je helpen omgaan met de uitdagingen waar je op een dag mee te maken hebt.

Tip 2: Gezonde voeding
Een gezond lijf ondersteunt een gezonde geest. Het klinkt misschien zweverig, maar  van regelmatige, gezonde en evenwichtige maaltijden en snacks zit je beter in je vel, letterlijk en figuurlijk. Door een schommelende bloedsuikerspiegel worden gevoelige kinderen vaak knorrig, sloom en dan ineens weer hyper actief. Gebruik eventueel supplementen zoals de standaard vitamines (B en D), omega 3/6 , magnesium, calcium en zink.

Tips 3: 3R-en
De wijsheid van oma haal ik er even bij: Rust, Ritme en Reinheid. Een opgeruimd huis, een vaste structuur en enige voorspelbaarheid is erg prettig voor kinderen. Weekroosters en familie agenda’s verkopen niet voor niets zo goed. Het werkt gewoon om de rust in het drukke kinderhoofd te behouden. Kinderen krijgen tegenwoordig meer prikkels dan wij vroeger kregen, waardoor de behoefte aan de drie R-en alleen maar is gegroeid.

Tip 4: Plan een herstel periode
Gevoelige kinderen functioneren minder goed met een overladen agenda, te veel tijd in lawaaierige of drukke omgevingen, of in heel drukke perioden in het jaar. Al zullen kinderen dat niet altijd toegeven.
Sommige kinderen zijn rustzoekers, die geven gemakkelijk aan dat ze rust nodig hebben door zich terug te trekken. Anderen zoeken uitdaging, sensaties en worden drukker juist als ze meer rust nodig hebben.
Denk aan een herstelperiode na enige uren bij een verjaardagsfeest, rondhangen in een druk winkelcentrum, een leuk uitje of na een moeilijke periode van studie of zoiets als een kerstmaaltijd op school. Herstellen doe je als je rustig kunt ontspannen, het liefst alleen. Niet door te gamen, maar gewoon even te chillen, te hangen, te tekenen, te knuffelen, te dromen en te kriebelen.

Tip 5: Een veilig gevoel
Gevoelige kinderen pikken emoties van anderen op, zoals ruzies tussen ouders of sarcastische opmerkingen van anderen. Daarbij trekken ze ook vaak de conclusie dat het wel aan henzelf zal liggen. Dat zij de veroorzaker zijn van de problemen die in elk huis wel eens spelen. Ze krijgen vaak meer mee dan je denkt en als dat problemen zijn waar volwassenen mee worstelen, dan heeft dat invloed op de kinderen.
Zorg voor een veilig gevoel. Leg niet alles uit, maar je kunt wel aangeven dat je vandaag een beetje hoofdpijn hebt en daarom niet zo blij kijkt. Zodat ze zich geen zorgen hoeven maken. Zo ervaart een kind meer een gevoel van veiligheid doordat ze weten wat er speelt.

Tip 6: Een eigen chill plekje
Creëer een rustige, fijne plek waar je kind zich kan terugtrekken van mensen of van lawaai. Dit kan in een slaapkamer zijn, een hoekje in de studiekamer op een zitzak met heerlijk dekentje, of even lekker in bad. Er zou (niet in bad) een mooi prentenboek kunnen liggen, of een koptelefoon met rustige muziek. Leg uit waar het plekje voor bedoeld is en laat het kind meedenken over dingen die in dat plekje horen te liggen.

Tip 7: Wandelen in de natuur
Ga lekker met de kinderen het bos in. Rennen, boompje klimmen, spelen met het zand (voor de Twentenaren is ’t Lutterzand een echte aanrader!) of hangen bij het water en bootjes van takken laten varen. In de natuur kom je vaak zelf tot rust en kunnen de kinderen hun energie kwijt, op een manier dat ze niet meteen overprikkeld raken.
Geniet samen van de schoonheid en de geuren, ga spoorzoeken of vertel wat je weet over de dieren en de planten.

Tip 8 : Ontspanningsoefeningen
Alle geluiden even uit en een geleide meditatie kan een kind soms heel prettig vinden. Bedenk zelf een leuk en niet al te spannend verhaal, of leesboekjes zoals de Wensster. Diepe druk massage kan ook kalmerend helpen, net als manuele technieken. Mocht je hier meer over willen weten, vraag dan eens een sessie aan en ik leer het je. Tevens heb ik vele tips die kunnen helpen, als jouw kind problemen heeft om in slaap te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *