Mindfulness & More

Herken jij dit?
Je lijkt regelmatig gehaast en rennend door het leven te gaan, vaak voel je je gespannen, gefrustreerd of zelfs uitgeput. Je ademhaling is hoog en soms kijk je wat bezorgd of angstig uit je ogen. Je bent druk in je hoofd en slaapt slecht, want je moet nog zoveel doen. Je vergeet regelmatig iets, bent het overzicht soms kwijt en je betrap jezelf erop dat je uit je slof schiet tegen dierbaren. Niet alleen jijzelf maar ook de omgeving lijdt hieronder.
Tijdens een vakantie kom je wat meer tot jezelf, dan voel je pas hoe uitgeput je bent of je wordt ziek. Misschien voelt je je leeg of juist opgejaagd, omdat je nu even niets hoeft, maar de stresshormonen borrelen nog na in je lijf.
Je bedenkt, dit moet anders en dat is het moment dat je op zoek gaat naar een oplossing. Een jaartraining Mindfulness & More (happiness) is zo’n oplossing.

Mindfulness & More is een inspirerend jaarprogramma waarbij Mindfulness wordt gecombineerd met de nieuwste inzichten vanuit de positieve psychologie, cognitieve gedragswetenschap, lichaamswerk en leefstijladvies. Een heel jaar werk je in een rustig tempo aan jezelf, alleen op die manier zul je blijvend resultaat zien. Een korte mindfulness training kan tijdelijk veel opleveren, maar je wilt juist een blijvende verandering. Daarom is een investering van een jaar de beste weg.

Kijk in de agenda wanneer de lessen worden gegeven. Elke maand/elke drie weken is er een les. De les duurt 2 uur en er zijn in totaal 10 lessen, verspreid over een jaar. Tijdens elke les zal er een thema centraal staan, zoals stress, multitasking, beter slapen, gedachten en gevoelens of overtuigingen die je in de weg staan. De lessen worden door mij, op een zo inspirerend mogelijk en enthousiaste manier, gegeven. De inhoud is concreet en toepasbaar in het dagelijks leven. En ja, er wordt elke les gelachen.

De groep bestaat uit 5 personen. Juist door deze groepsgrootte is er genoeg ruimte voor elk individu en ontstaat er een intieme sfeer. De vorige groepen gaven aan dat ze de sfeer tussen de deelnemers zo prettig en vertrouwd vonden. Dat vind ik erg belangrijk. Doordat ik 20 jaar onderwijservaring heb en dus veel ervaring met groepen, zorg ik ervoor dat ieder zichzelf kan zijn binnen de groep. We spreken ook af dat, wat we bespreken binnen de kamer blijft, zodat je je veilig voelt om te delen wat je wilt. We kunnen ontzettend veel leren van elkaars ervaringen. Ook ik leer elke keer weer van de deelnemers.

De meeste mindfulness trainingen zijn kortdurend, ze duren zo’n 8 weken. Ik heb gemerkt dat een korte mindfulness training een positief effect heeft op mensen, father and son are playing outsidemaar dat de meeste mensen na zo’n training er niet meer zoveel mee doen. Dat vinden ze zelf jammer, want je investeert in jezelf en vervolgens hou je het niet vast. Het leek mij daarom een goed idee om een jaartraining te schrijven, waardoor je elke maand weer wordt geprikkeld en geïnspireerd om aandacht te schenken aan jezelf, je gedachten en overtuigingen en hoe je je leven blijvend kunt inrichten, zodat je in balans blijft.

 

Wat levert het op?
Algemene informatie over effecten, onderzoek over mindfulness en wat mindfulness niet is, kun je lezen op de pagina Mindfulness trainingen.
Na deze jaartraining zal je meer ontspannen in het leven staan en beter kunnen slapen. Je zal minder geneigd zijn om geïrriteerd te reageren naar anderen, beter je grenzen aan kunnen voelen en gemakkelijker ‘nee’ kunnen zeggen als je dat wilt. Je zal liever voor jezelf zijn en minder gestrest door het leven gaan. Je zal beter kunnen omgaan met fouten en je minder zorgen maken, meer zelfinzicht krijgen en toleranter naar jezelf en anderen zijn. Al met al zal je het dagelijks leven wat lichter ervaren.

Tijdens het jaarprogramma leer je allerlei soorten meditatietechnieken, zoals de bodyscan, de veilige plek, 1 minuut ademoefening, acute stress oefening, hartcoherentie oefening en de bergmeditatie, mindful lopen en luisteren.
We bekijken regelmatig inspirerende korte filmpjes, je doet opdrachten en er wordt met elkaar gedeeld en gelachen. Er zijn extraatjes, zoals cadeautjes, een mijmerboek, iets lekker bij de koffie en thee.
We maken een app groepje en ik zal een paar keer per week een inspirerend appje sturen.

Wat anderen schrijven over de training:
Florien Bruggeman:
“Via de yogaklas welke ik destijds bezocht, kwam ik in aanraking met een proefles mindfulness & more van Mariska.
Als nuchtere tukker keek ik hier in eerste instantie sceptisch tegenaan. Bij die ene proefles werd mij duidelijk dat ik zelf veel meer positieve invloed kan uitoefenen op mijn manier denken, doen en laten dan ik dacht. Geen lange zweverige verhalen en eindeloos mediteren, maar praktische handvatten en simpele oefeningen om je bovenkamer alert, positief en geordend te krijgen, zowel op je werk als thuis. Dit smaakte naar meer. Na de proefles heb ik mij ingeschreven voor het jaar programma. De theoretische kennis die hierbij aan bod komt wordt op een leuke, nuchtere manier gebracht en met de nodige humor.
Elke maand komt een ander onderwerp aan bod. En via de app wordt je regelmatig voorzien van tips, voorlichtingsfilmpjes of een kleine herinneringen aan diverse oefeningen.
Het heeft mij enorm geholpen inzicht te krijgen in mijn dagelijkse handelen en hoe dit zo efficiënt en positief mogelijk te krijgen. In een tijd waarin ons brein steeds minder rust krijgt, kan ik dit iedereen aanraden.”

Marion, 51 jaar:
“Fijn om met een groepje je dingen te delen. De ‘lesstof’ wordt in stukjes aan geboden en er worden veel mogelijkheden gegeven, waardoor er voor ieder wel wat bij zit. Mariska brengt het op een enthousiaste en ook nuchtere manier, met veel humor, wat ik heel prettig vind!
Mariska stuurt regelmatig appjes om je te helpen onthouden om te oefeningen te doen. Superfijn! Ze maakt leuke presentaties en geeft goede, écht toepasbare tips.”

Lisette, 41 jaar:
“Het feit dat je elke maand een les hebt zorgt er bij mij voor dat je er mee bezig blijft. Het blijft actief in je hoofd en lijf. Ik merk dat het een proces is, een proces dat tijd nodig heeft om te landen en in te passen in je leven. Dat heeft tijd nodig en door de jaarcursus heb je daar dus de tijd en ruimte voor.
De training en Mariska begeleiden je om anders naar jezelf en je leven te kijken. Niets moet, alles mag…. je kiest jouw speerpunten om mee aan het werk te gaan. Je haalt er voor jou uit wat jij belangrijk vindt. Mariska is in staat om een sfeer te creëren van veiligheid en geborgenheid.”

Sabrina:
“De reden waarom ik graag de mindfullness jaartraining wou gaan doen is:
Ik liep een beetje vast met bepaalde dagelijkse dingen in mijn leven en zocht iets wat mij hierbij kon helpen. Mariska is een super leuk en aardig persoon waar ik me gauw op me gemak voelde , de groep is klein en vertrouwd en dat is prettig.
Mindfullness heeft voor mij nu al veel meer ontspanning in mijn leven gebracht en in mijn relatie met mijn vriend . Mariska geeft goede tips en opdrachten mee naar huis waar mee je aan de slag kan. Ben nu meer bewust bezig in het dagelijkse leven en dat is prettig. Geniet nu ook veel meer van mij momentjes en probeer ontspanning te creëren door meer leuke dingen te doen en rustig te blijven als ik me zelf weer tegen kom in een stress situatie.
Ik raad iedereen aan om een mindfullness training te volgen bij Mariska Bosch je leven wordt een stuk gemakkelijker en ontspannen.”

Maureen:
“Bewustwording, meer balans en rust in hoofd d.m.v. de handvatten en oefeningen die ik me eigen heb gemaakt.”

Nicole:
“Twee uur per maand les te krijgen en bewust te worden dat het ook heel anders kan zijn vind ik zeer prettig, maar om in het dagelijkse leven toe te passen vond best lastig. Doordat ik me vaak geen tijd gun, maar door de lessen wel vaker er van bewust was dat ik er toch echt meer mee moest doen en dat hielp. De appjes die we regelmatig kregen doen me ook er even weer bij stil staan. Erg prettig dat het een klein groepje is. Je merkt door andere verhalen dat het bij de anderen vaak net zo gaat als bij jezelf.”

Elise:
“In februari 2017 ben ik bij Mariska Bosch gestart met een cursus mindfulness voor de duur van een jaar. Vanwege de kleine groep van maximaal 5 personen heb ik gekozen voor deze praktijk. Elke maand bespreken we in de groep onze persoonlijke ervaringen en het toepassen van mindfulness in het dagelijks leven.
Al langere tijd heb ik moeite met de balans vinden tussen inspanning en ontspanning. Ik pieker veel en wil rust in mijn hoofd. Ik voel de spanning in mijn lichaam, m.n in mijn schouders.
Mariska leert mij aan de hand van oefeningen om meer aandacht te hebben voor mijn gevoel en minder voor mijn gedachten. Na elke oefening voel ik mij energiek en ontspannen en heb ik meer rust in mijn hoofd. Meditatie en ademhalingsoefeningen helpen mij hierbij.
Het enthousiasme en de nuchterheid van Mariska zorgen ervoor dat deze mindfulness training geen zweverige training is. Wanneer je meer rust en aandacht voor jezelf in je leven wilt is deze training een waardevolle investering in jezelf!”

Investering:
Mindfulness & More jaartraining
– locatie Praktijk Mariska Bosch, avondles in kleine groep van 5 deelnemers: € 43,- per maand.
– locatie Praktijk Mariska Bosch, maatjestraining. Wil je de training liever volgen met een vriend(in), collega of partner. Dan betaal je samen, samen elke maand € 87,-
De maatjestraining kan gegeven worden op de dinsdag, woensdag of donderdag, overdag.
Deze training is inclusief:
– koffie, thee en hapjes;
– een werkmapje met tekst, oefeningen en opdrachten;
– een mijmerboek;
– een individuele coaching of een stoelmassage van een half uur;
– vier maal per week een opkikker via een Whatsapp bericht, in de vorm van een tip, een quote of een persoonlijk gemaakt filmpje of interessante TED talk (korte lezing);
– cadeautjes zoals een hoofdmassage prikkelaar en een vingervalletje.

Foto: door Roeland Kruijer