Onderwijsadvies en teamtraining

Ben je als begeleider, leerkracht of docent op zoek naar praktische handvatten voor het begeleiden van (hoogbegaafde) kinderen en jongeren? Vraag je je af hoe je ongemotiveerde kinderen weer zelfstandig kunt leren werken? Of wat de voorwaarde is van goed verrijkingsmateriaal? Ben je op zoek naar praktisch advies op maat of een workshop voor jouw team? Neem gerust contact op en laat je vrijblijvend informeren.

Ik heb ervaring met het coachen van leerkrachten in, met name het basisonderwijs, als mede in het voortgezet onderwijs, vooral op het gebied van hoogbegaafdheid. Ik geef handelingsadviezen over  faalangst, onderpresteren, leren studeren, problemen bij het zelfstandig werken, executieve vaardigheden en hoog gevoeligheid. Ik ken het onderwijs en het gevoel een duizendpoot te moeten zijn. Ik begrijp de behoefte om zo efficiënt en praktisch mogelijk te werken.

Bent u op zoek naar advies op maat, een (korte) training voor u of uw team of vraagt u zich af of ik iets voor  of uw team kan beteken? Bel gerust voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek naar 06 25 313 504. Of mail naar: info@praktijkmariskbosch.nl

Aanbod:

Trainingen worden altijd op maat gemaakt/aangepast. Vraag zo nodig een vrijblijvende offerte aan.
Meer begrip en kennis leidt tot betere begeleiding.

Mindfulness met en voor de klas
Ben je als leerkracht soms zo aan het rennen en vliegen, waardoor je jezelf vergeet? Staat je koffie alweer koud te worden? Rijd je vaak met een vol hoofd naar huis? Merk je dat je eigen gevoel van stress soms overslaat op anderen en vind je dat je eigenlijk beter voor jezelf zou moeten zorgen? Vraag je je wel eens af of dat niet anders kan? Tijdens deze workshop leer je enkele basistechnieken van Mindfulness die je meteen kunt inzetten in de klas (en je leven). Ik leg uit wat mindfulness is, welke oefeningen je kunt doen, waardoor je meer rust zal ervaren. Tevens gaan we aan de slag met technieken die je met je hele klas kunt doen, zodat de sfeer en de concentratie in de klas verbeterd. De workshop wordt op een vrolijke en energieke manier gegeven, met een Twents sausje (dus niks zweverigs aan).

Hoogbegaafdheid signaleren en beleid
Wat is hoogbegaafdheid? Hoe herken je dit? Wat is het verschil tussen hoog intelligent en een hoogbegaafd? Welke mythes over hoogbegaafdheid bestaan er? Welke signaleringsmaterialen gaan we gebruiken? Hoe stellen we ons beleid vast?
Aan bod komen psychologische en didactische modellen, met de nadruk op een praktische vertaalslag, zodat men er de volgende dag mee aan de slag kan.

Goed verrijken doe je zo
Wat is verrijken? Wanneer is verrijken passend? Welk materiaal kan ik inzetten? Hoe organiseer ik dat in de klas? Hoe motiveer ik kinderen? Waarom werkt het soms niet? Wat betekent saai?
Aan bod komen psychologische en didactische modellen, met de nadruk op een praktische vertaalslag, zodat men er de volgende dag mee aan de slag kan.

Hoe werkt dat, leren leren?
Wat is leren, wat is studeren? Hoe train ik inzet en vaardigheden? Hoe werkt het geheugen? Wat zijn de voorwaarden om tot leren te komen?
Aan bod komen psychologische en didactische modellen, met de nadruk op een praktische vertaalslag, zodat men er de volgende dag mee aan de slag kan.

Onderpresteren en motiveren
Wat is onderpresteren nu echt en welke soorten zijn er? Waarom is het zo hardnekkig? Hoe ontstaat onderpresteren? Is onderpresteren erg? Hoe krijg ik een ongemotiveerd kind weer in beweging? Aan bod komen vooral psychologische en didactische modellen, met de nadruk op een praktische vertaalslag, zodat men er de volgende dag mee aan de slag kan.

De uitdagingen (in het leven) van een hoogbegaafd kind
Hoe kan het dat sommige hoogbegaafde kinderen autistisch gedrag laten zien? En waarom hoor ik vaak over hoog sensitiviteit, als het gaat om hoogbegaafde kinderen? Waarom reageren sommige hoogbegaafde kinderen zo emotioneel en lijken ze op sociaal vlak vaak achter te lopen? Aan bod komen psychologische modellen en praktische voorbeelden, die maken de training een feest der herkenning.